К основному контенту

Plural Forms of Nouns (правило и задания)



Способы образования множественного числа существительных:
-s
Окончание добавляется к большинству существительных:
A door – doors, a book – books, a house – houses
-es
Если существительное оканчивается на  -s, -ss, -sh, -ch, -tch, -x:
A bus – buses, a class – classes, a dish – dishes, a match – matches,
a fox - foxes
Coгласная+y=i+es
Если существительное оканчивается на –у с предшествующей согласной, во мн. числе –у меняется на –i:
A lady – ladies, a poppy – poppies
-o= -o+es
Если существительное оканчивается на –о:
A hero – heroes  (HO: a piano – pianos, a photo – photos)
-f= -v+es
Если существительное оканчивается на –f, во мн.числе –f меняется на –v:
A half – halves, a wife – wives, a loaf – loaves (HO: a roof – roofs, chief – chiefs, a handkerchief – handkerchiefs)

Некоторые существительные образуют форму множ. числа не по правилам:
Изменением гласной корня
A man – men, a woman – women, a tooth – teeth, a foot – feet, a goose – geese, a mouse – mice
Прибавлением окончания –en
A child – children, an ox – oxen
Не изменяя форму
A sheep – sheep, a fish – fish, a deer – deer,

Cуществительные, употребляемые только в единственном числе:
Имена вещественные
Water, ink, milk
Абстрактные понятия
Love, friendship
Только с глаголом в ед.числе
Information, advice, news, knowledge, money, success, progress, furniture, series, hair

Существительные, употребляемые только во множественном числе:
Только с глаголом во мн.числе
Trousers, jeans, shorts, pyjamas, tights, glasses, spectacles, scissors, clothes, goods, scales, police

Произношение окончания:
[s] – если основа оканчивается на глухой звук
Books, lamps
[z] – если основа оканчивается на звонкий или гласный звук
Beds, toys, heroes
[iz] – если основа оканчивается на свистящий или шипящий звук
Boxes, bridges

ЗАДАНИЯ

1.     Выберите правильный вариант формы множ. числа:
1) class
a) classes
b) classs
c) classies
2) chair
a) chaires
b) chairs
c) chairres
3) bush
a) bushs
b) bushies
c) bushes
4) baby
a) babys
b) babies
c) babyes
5) tomato
a) tomatoes
b) tomatos
c) tomatoies
6) leaf
a) leafs
b) leafes
c) leaves
7) woman
a) womans
b) womanes
c) women
8) child
a) children
b) childs
c) childes
9) deer
a) deers
b) deer
c) deeres
10) foot
a) foots
b) footes
c) feet
11) mouse
a) mice
b) mouses
c) mices
12) ox
a) oxes
b) oxs
c) oxen
13) sheep
a) sheeps
b) sheepes
c) sheep
14) play
a) plaies
b) plays
c) playes
15) task
a) tasks
b) taskes
c) task

2.     Подчеркните существительные: одной чертой – в единственном числе, двумя – во множественном:
1.     The centre of the pie was made from apples.
2.     Follow these rules, please.
3.     I am from Moscow.
4.     The vase is on the table.
5.     It is winter.
6.     Did Mike give a pen to Kostya?
7.           The typist has done everything by five o'clock.
8.           The door is white.
9.           There are many roses in the yard.
10.      The English like marmalade.
11.      His pocket was full of sweets.
12.      I like these roses.

3.     Выберите правильную форму глагола to be, которая подходит к этим существительным                      a) is; b) are.  
1.     spectacles
2.     clothes
3.     snow
4.     progress
5.     politics
6.      trousers
7.      advice
8.      ink
9.      kindness
10. money
11.  coal
12.  news
13.  hair
14.  mathematics
15.  watch
16.    shorts
17.    knowledge
18.    cream
19.    scissors
20.    information
21.   glasses
22.   binoculars
23.   physics
24.   pyjamas
25.   police

4.     Образуйте множественное число:
Pupil, tea, vase, weather, month, man, hotel, leaf, team, telephone, bread, hero, money, poppy, toy




5.     Поставьте подчеркнутые существительные во множественное число. Произведите в предложениях все необходимые изменения:
1. The wife of the sailor came to the shore.
2. There is an angry wolf in the forest.
3. Their child studies very well.
4. There is a new house in our street.
5. He keeps his toys in the box.
6. In our country a woman is equal to a man.
7. Put this knife on the table.
8. The story is thrilling.
9. There is a deer near our cottage.
10. Our chief is very polite.

6.     Поставьте существительные во множественное число и составьте с ними предложения:
Money, berry, cliff, valley, friendship, forest, pin, hero, child, carpet, wolf, photo, glasses, fox, thief.

7.     Поставьте существительные во множественное число и составьте с ними диалоги:

Match, mosquito, Lady, box, wife, chief, loaf, grief, spy, memory, knife, piano, handkerchief, safe, tomato, potato

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Входная контрольная работа по английскому языку 11 класс.

I -variant (1) Name_______________  Surname____________________________________________ I. Complete the sentences. Use the verbs in brackets in the right tense. 1. He (to arrive) _______________________at the hotel late yesterday. 2. She is very glad: she (to finish) _________________ fantastic costumes. 3. They (to watch) ____________________a new play in the theatre the whole day yesterday. 4. Look! She (to paint) _____________________ wonderful scenery. 5. The audience (to applaud) _________________for twenty minutes already. 6. I think, this circus (to give) _________________ a new show every year.

Стихи для фонетической зарядки по английскому языку

Звук   [   Λ   ]   Humpty-Dumpty sat on a wall, Humpty-Dumpty had a great fall; All the King’s horses and all the King’s men Couldn’t put Humpty-Dumpty together again.

Exercises on the topic Prepositions

Тема "Предлоги" - одна из самых трудных в английском языке, которая требует регулярной отработки и тренировки. Предлагаю комплекс упражнений на отработку предлогов английского языка. Эти упражнения больше подходят для учащихся старших классов .