Інформатизація
освіти вимагає від вчителя високого рівня інформаційної компетентності. Вчитель в умовах жорсткої конкуренції, завдяки
засобам ІКТ повинен бути готовим повноцінно реалізувати нові ідеї, використовувати ІКТ з метою доступа до інформації,
її визначення (ідентифікації), організації, обробки, оцінки, а також її
створення і передачі, яка достатня для того, щоб успішно жити і працювати в
умовах інформаційного суспільства, умовах економіки знань.
ІКТ-компетентність
– властивість педагога, який компетентно, тобто цілеспрямовано і самостійно, із
знанням вимог до професійної діяльності в умовах інформатизації освітнього
простору і своїх можливостей та обмежень здатен застосовувати
інформаційно-комунікаційні технології у процесі навчання, виховання, методичної
і дослідницької діяльності та власної неперервної професійної педагогічної
діяльності, і на основі аналізу педагогічних ситуацій може бачити і формулювати
педагогічні завдання та знаходити оптимальні способи їх розв’язання із максимальним
використанням можливостей інформаційно-комунікаційних технологій.
Педагоги
нового покоління повинні вміти кваліфіковано обирати та застосовувати саме ті
технології, які повною мірою сприятимуть досягненню мети, а саме гармонійному
розвитку учнів із урахуванням їхніх індивідуальних особливостей. Виділення
ІКТ-компетентності як окремої складової професійної компетентності педагога
обумовлено активним використання інформаційно-комунікаційних технологій у всіх
сферах людської діяльності, в тому числі і в освіті. ІКТ-компетентність дає
можливість особистості бути сучасною, активно діяти в інформаційному
середовищі, використовувати найновітніші досягнення техніки в своїй професійній
діяльності.
Кожен учитель загальноосвітнього навчального закладу,
незалежно від ступеня, типу, форми власності закладу та рівня своєї
кваліфікації, мусить уміти орієнтуватися в інформаційному просторі,
отримувати інформацію й оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог
сучасного високотехнологічного суспільства. Ураховуючи лист МОНМС України про
стовідсоткове оволодіння вчителями основ інформаційно-комунікаційних
технологій, кожен педагог загальноосвітнього навчального закладу мусить уміти:
Створювати:
- текстові документи;
- таблиці;
- малюнки;
- діаграми;
- презентації.
Використовувати:
- Інтернет-технології;
- локальні мережі;
- бази даних.
Здійснювати:
- анкетування;
- діагностування;
- тестування;
- пошук необхідної інформації в мережі Інтернет.
Розробляти власні електронні продукти (розробки
уроків, демонстраційний матеріал,)
Поєднувати готові електронні продукти
(електронні підручники, енциклопедії, навчальні програми, демонстраційні
програми т. п.) у своїй професійній діяльності.
На сьогоднішній день є різні діагностичні карти, які дозволяють кожному вчителеві відрефлексувати власну діяльність, визначити рівень сформованості ІКТ-компетентності. Пропоную одну з діагностичних карт сформованості інформаційно-комунікативної компетентності. Шкала оцінювання: 3 бали — високий рівень, 2 бали — середній рівень, 1 бал — низький рівень, 0 — відсутність показника.
На сьогоднішній день є різні діагностичні карти, які дозволяють кожному вчителеві відрефлексувати власну діяльність, визначити рівень сформованості ІКТ-компетентності. Пропоную одну з діагностичних карт сформованості інформаційно-комунікативної компетентності. Шкала оцінювання: 3 бали — високий рівень, 2 бали — середній рівень, 1 бал — низький рівень, 0 — відсутність показника.
Примітка:
З бали —
високий рівень, 2 бали — середній рівень, 1 бал — низький
рівень, 0— відсутність показника
ІКТ-компетентність/грамотність учителя
|
0
|
1
|
2
|
3
|
|
1
|
Знання про можливості
комп'ютера, призначення його пристроїв і телекомунікаційних пристроїв,
інтерактивної дошки
дошки
|
||||
2
|
Знання про призначення програмних продуктів (Windows, MS Office), про їхні основні функції
|
||||
3
|
Знання про існування типи комп'ютерних мереж (зокрема Інтернет)
|
||||
4
|
Уміння набрати та форматувати текст за допомогою середовища текстового
процесора
|
||||
5
|
Уміння створити та відформатувати таблицю за допомогою середовища
табличного процесора
|
||||
6
|
Уміння створити електронну діаграму на основі табличних даних у
середовищі табличного процесора
|
||||
7
|
Уміння створити просту лінійну презентацію до уроку (виховного заходу)
|
||||
8
|
Уміння створити презентацію до уроку (виховного
заходу) з додаванням гіперпосилань, звуку тощо
|
||||
9
|
Знання прикладного програмного забезпечення (ППЗ), електронних
підручників з предмета
|
||||
10
|
Уміння встановлювати прикладну програму на демонстраційний комп'ютер,
користуватися проекційною технікою
|
||||
11
|
Уміти знаходити, оцінювати, відбирати та демонструвати інформацію з
цифрових освітніх ресурсів (ЦОР) (наприклад, використовувати матеріали з
електронних підручників, посібників)
|
||||
12
|
Уміння знаходити, відбирати інформацію (текст, фото,
аудіо, відео
тощо) з мережі Інтернет
|
||||
13
|
Уміння обирати та використовувати програмне забезпечення (текстовий і
табличний редактори, програми для створення буклетів, сайтів, презентацій)
для оптимального подання різного типу матеріалів, необхідних для
навчально-ммвиховного процесу
|
||||
14
|
Володіння методиками створення власного електронного дидактичного
матеріалу
|
||||
15
|
Використання
ІКТ для оформлення тематичного планування
|
||||
16
|
Використання
ІКТ для моніторингу зі свого предмета
|
||||
17
|
Використання
ІКТ для оформлення різних звітів з предмета
|
||||
18
|
Використання
ІКТ для аналізу процесу навчання
|
||||
19
|
Уміння сформувати власне цифрове портфоліо та портфоліо учня
|
||||
20
|
Застосування інструментів організації навчальної діяльності учня
(програми для тестування, електронні робочі зошити тощо)
|
||||
21
|
Дистанційно підтримувати навчальний процес (наприклад, із застосуванням
електронних журналів)
|
||||
22
|
Організовувати роботу учнів у рамках мережевих комунікаційних проектів
(Інтернет-олімпіади, конкурси, вікторини...)
|
||||
23
|
Створення
банку інформаційних матеріалів, тестових завдань
|
||||
24
|
Прагнення до
самоосвіти з ІКТ, ЦОР
|
||||
25
|
Взаємодія та співпраця з батьками засобами ІКТ (електронна пошта,
електронний журнал)
|
||||
26
|
Уміння ефективно будувати процес спілкування з різними >, учасниками
освітнього процесу засобами ІКТ:
— шкільна
мережа (форум);
— електронна
пошта аркуш розсилки;
— соціальна
мережа
— сайт (розділ
сайта)
|
||||
— форум;
|
|||||
— wiki-середовище;
|
|||||
— блог
|
|||||
— KSS-потік
|
|||||
— підкаст
|
|||||
РАЗОМ (сума
балів)
|
Учителі, які відповідають високому рівню володіння
ІКТ-технологіями (за набраними балами), претендують на кваліфікаційну категорію
«спеціаліст вищої категорії», середньому рівню (диференційовано від видів
ІКТ-компетентності) — «спеціаліст першої категорії» та «спеціаліст другої
категорії», низькому рівню — кваліфікаційна категорія «спеціаліст». Для
відповідності до кваліфікаційної категорії можна застосовувати середній бал
Використання інформаційно-комунікаційних технологій, цифрових освітніх
ресурсів у професійній діяльності педагога оптимізує зміст навчання,
модернізує методи та форми організації навчального процесу, забезпечує високий
науковий і методичний рівень викладання, індивідуальний підхід у навчанні,
підвищенні ефективності та якості надання освітніх послуг.
Комментарии
Отправить комментарий